malinfunderar

Alla inlägg den 18 mars 2010

Av Malin - 18 mars 2010 18:33

Under senaste Perstorpsvistelsen hade jag oturen att mina glasögon gick sönder. Så det var väl inte så mycket annat att göra än att beställa en tid hos optikern eftersom brillorna inte skulle gå att laga. Jag var måttligt iriiterad när jag fick veta att det inte fanns tid förän den 27 mars men det var ju bara att ta den. Turligt nog har de ringt mig flera gånger de senaste veckorna när någon lämnat återbud och idag kunde jag äntligen komma. Kändes skönt att vet att allt var ok med mina problemögon och att jag har skött mitt linsanvändade på ett bra sätt för ovanlighetens skull. Har faktiskt blivit väldigt mån om mina ögon de senaste åren och som optikern sa så har jag ju egentligen bara ett bra öga och då är det väl extra viktigt att inte förstöra det.


Som vanligt kände jag mig väldigt handikappad när högerögat undersöktes, bokstäverna på skärmen bara hoppar runt och flyttar sig så jag inte kan läsa dom och när jag väl ser dem så kan jag inte koppla till hjärnan vilka bokstäver det står på skärmen. Vänsterögat läser som tur är fortfarande som ett rinnande vatten. Allt är som det alltid har varit helt enkelt. Västerögat gör grovgörat och högerögat bara hänger efter som en blyg kompis som rycker in och gör ett halvhjärtat försök i nödfall.


Sen är det ju en djungel att välja bågar oxå, på Specsavers får man ju dessutom välja två par så det var dubbelt så svårt. Bestämde mig för två plastbågar eftersom jag får sådana problem med trycksår  på näsan med vanliga bågar. Givetvis hittade jag de perkfeta bågarna på den dyraste hyllan! När man väl har provat dem kan man ju inte nöja sig med nåt annat. Oxå vill jag så klart ha reflex och repskydd så 2395 kr ska jag trolla fram till nästa vecka, tur att det är lön på fredagen:)


Kanske är dags att kräva statliga medel till glasögonbärare för kompensatoriska häjlpmedel!?

Ovido - Quiz & Flashcards