malinfunderar

Direktlänk till inlägg 15 maj 2011

Fixa och trixa

Av Malin - 15 maj 2011 18:48

Nu verkar det som att jag fått tag i en lägenhet, 2 rok i ett mysigt område i Ludvika. Det är lite trixande att fixa innan jag får skriva på kontraktet men det ska nog lösa sig. I min nuvarande lägenhet börjar det bli tomt, hälften av alla saker börjar försvinna så sakteliga, skönt! Bara mina egna saker att ta hand om när jag ska flytta sen. I takt med att saker försvinner kommer jag på saker som jag behöver och saknar så nu har loppissuget minsann satt igång.


Det blev några loppisbesök denna helgen och kommer nog bli många loppsiar de kommande veckorna så jag inte måste köpa allt nytt. Man får väl tänka lite på miljön. Sen tycker jag ju loppis är så himla roligt. I lördags skulle jag och Sara åka på loppis-turné, men Kalle han ville på kosläpp först så vi hann inte så många loppisar. Men det var lite mysigt att vara ute på landet och kolla på glada kossor. Vi åkte även och fikade i Sundborn, jag och Sara ville ha varsin våffla, men fick två eftersom det tog så lång tid. Det var gulligt av servitören ett bjuda på en extra.    Det enda jag kom hem med från loppisarna var en plansch. Carl Larssons "Frukost under den stora björken". Jag köpte den passande nog i Sundborn för 30 kr.


Under alla månader som singel har jag fortfarande sovit i vår gemensamma dubbelsäng och längtat efter att ta ner min 140-säng från vinden. Något slags symboliskt sätt att visa att jag har gått vidare, för det har jag. Under de två åren jag hade den sängen i min etta tänkte jag hela tiden att jag skulle bygga en egen sängavel till den men det blev aldrig av. 


När jag kom hem från loppsiarna kände jag mig väldigt pysslig och bestämde mig för att nu var det dags! Turligt nog bor jag ju granne med Bygg-max så jag gick på en gång och inhandlade det jag behövde. Jag tog sikte på en medelålders gubbe som jobbade där och satte på mig den "lite-smått-korkade-tjejen-blicken" och flirtade till mig en tilltufsad spånskiva för 5 kr. Dessutom köpte jag lite trälim, en 45x45-regel och några träskruvar. 75 kr kostade det så här långt.


Jag började med att mäta upp hur stor min sänggavel skulle bli. Sängen är ju 140 cm bred men jag tyckte den skulle vara några cm berdare. Så 144 cm bred fick den bli. Höjden anpassade jag efter min "vaddering". En gammal gästmadrass som egentligen skulle till tippen.Den var 80 cm. 

Sen mätte jag och sågade upp mina ben. De blev lika höga som sängen (minus bäddmadrassen). Sen mätte jag och borrade hål för skruvar i både spånskiva och ben. Jag satte benen 30 cm från kanterna så de inte skulle synas men ändå ge stabilitet. Jag var noga med att mäta så att benen skulle komma på samma höjd som sängens ben. För att sätta fast den limmade jag och satte i fyra skruvar från baksidan.

 

Efter det klippte jag sönder madrassen och försökta skära ut hål för benen. Det var det svåraste momentet att få en snygg kant på skumgummit. För att få fast madrassen använde jag vanligt trälim.


 

Innan jag satte på tyget som jag hade köpt satte jag fast ett gammalt lakan och spände det hårt så att kanterna skulle bli lite rundade. I hörnen drog jag åt extra hårt. Tyget satte jag fast med häftpistol på spånskivan på baksidan.

 

Sen var det bara att spänna på det snygga linnetyget från Åhlens. 149 kr metern kostade det (egentligen 199kr/m, men butiksbiträdet som hjälpte mig sa fel pris, så jag fick 100 kr rabatt). Så en helt ny sänggavel för 375 kr har jag byggt mig i helgen. För att citera Lotta på bråkmakargatan, "Jag kan nästan allt faktiskt". Jag är skitnöjd med resultatet.

 

Så inatt hoppas jag jag sover gott i MIN säng, med MINA lakan, MINA kuddar och MITT täcke. Förhoppningsvis kan jag även lösa saker i veckan så att jag kan skriva på kontrakt för MIN lägenhet!


Puss och kram!

 
 
Ingen bild

Suss

15 maj 2011 20:06

Vad duktig du är. Den blev riktig fin =) Kul att det verkar lösa sig med lägenhet för dig.

Malin

15 maj 2011 20:57

Ja jag är supernöjd, är alltid kul att göra saker själv för ingen kan ju ha en likadan då!

 
Ingen bild

Mamma

15 maj 2011 20:13

Du är så pysslig och duktig. Puss och kram.

Malin

15 maj 2011 20:57

Du kan nog också om du bara vill mamma! Puss och kram

 
Ingen bild

Gunilla

15 maj 2011 21:23

Fy för malin den var ju riktigt snygg. =) Du e ju grym. =) kram

Malin

16 maj 2011 19:54

Tack! Jag kanske skulle börja sälja sänggavlar för specialbeställning :P hehe

 
Ingen bild

camilla

23 maj 2011 19:54

men va fan, de blev ju skit bra! och för inte alls många kronor! önskar man var lika talangfull asså :) kram

Malin

24 maj 2011 20:49

Millisen det är du ju som kan sy och inreda och fixa, jag kan komma och inspirera dig lite :) Kram

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Malin - 12 december 2014 19:45

Hur uppmärksammar man tvåårig förlovning? Ja, den tilltänkte maken tog ett extraskift på jobbet, sonen ligger uppe i sin säng och håller på att somna och hundarna har nyss fått komma in. Då kan jag pusta ut, sätta mig i soffan och fira mitt lyckliga ...

Av Malin - 25 november 2014 22:31


Jag erkänner att jag inte alltid är särskilt positiv. Åtminstone inte när folk fantiserar hejdlöst om att vinna drömvinster och liknande. Någon har ibland kallat mig pessimist men jag själv skulle säga realist. Anledningen till att jag sällan hakar p...

Av Malin - 15 november 2014 23:46

För ett tag sedan läste jag den här krönikan som hade delats på Facebook: http://www.expressen.se/kronikorer/lediga-foraldrar-lamnar-in-barnen-for-att-ga-och-sola/ till viss del håller jag med men å andra sidan tycker jag att krönikören är oerhört tr...

Av Malin - 15 november 2014 22:14

Efter några år av kärlekseufori och ren och skär bebisbubbla känner jag ett behov igen att skriva av mig. Att ha ett forum för mina egna tankar. Någonstans där jag får fundera, reagera och analysera på mina egna villkor. Välkomna att följa med på en ...

Av Malin - 4 november 2012 21:53

Jag lägger denna bloggen i vila på obestämd tid. Istället har jag och Jonas skaffat en gemensam blogg som handlar mer om vad som händer på gården och i våra liv. Följ oss gärna på soranga.bloggplatsen.se  puss och kram   ...

Ovido - Quiz & Flashcards